Auteurs

Onderwijs/educatie

71 producten gevonden.
Weet jij wel wat je aan het doen bent?

Weet jij wel wat je aan het doen bent?

Hartger Wassink

‘Weet jij wel wat jij aan het doen bent?’ Een van de deelnemers aan deze cursus komt onmiddellijk op me af nadat ik de reflectieoefening heb afgerond. Het zit haar blijkbaar hoog. Ik vermoed dat het...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2022 89
Professionele frames – kansen en risico’s

Professionele frames – kansen en risico’s

Tom van Oeffelt

Professionals maken deel uit van beroepsgroepen en werken (vaak) in teams. Beroepsgroepen en teams kun je zien als communities, als groepen mensen die verbonden zijn, of zich verbonden voelen met bepaalde...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2022 89
Innovatie van het business onderwijs: werken in de plek der moeite

Innovatie van het business onderwijs: werken in de plek der moeite

Jacco van Uden Kaj Morel

De kwestie waar wij ons in dit artikel druk om maken is de volgende: • Als maatschappelijke verandering noodzakelijk is omdat we onze leefwereld met ons gedrag ernstig bedreigen (IPCC, 2021); • Als...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2022 89
Is het leraarschap nog wel de moeite waard?

Is het leraarschap nog wel de moeite waard?

Gert Biesta

In deze bijdrage stel ik de vraag of het leraarschap nog de moeite waard is. Mijn hoop is dat iedereen die die vraag tegenkomt daar met een volmondig ‘Ja natuurlijk!’ op zal antwoorden. De vraag die...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2022 89
Mentale vooruitgang? Bespreking van een boek en enkele kritische overwegingen

Mentale vooruitgang? Bespreking van een boek en enkele kritische overwegingen

Jaap Wijkstra

Door de Argumentenfabriek is een boek uitgegeven met als titel: ‘Mentale vooruitgang. Hoe vergroten we de mentale kracht van Nederland’ (2021). Dat leek me aan te sluiten bij mijn boek ‘Niet...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2021 86-87
‘Wat is goed, wat is nodig om het goede te doen?’ Interview met Nicolien van den Berg

‘Wat is goed, wat is nodig om het goede te doen?’ Interview met Nicolien van den Berg

Antoinette Bolscher Marcel de Rooij

In het thema ‘Waardevolle praktijken’ spreken we dit keer met Nicolien van den Berg, bestuurder bij De Rading, organisatie voor jeugdzorg in Midden-Nederland. Nicolien combineert haar professionele...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2021 86-87
Humanisme en (anti) racisme - In gesprek met Anthony B. Pinn

Humanisme en (anti) racisme - In gesprek met Anthony B. Pinn

Caroline Suransky

De Black Lives Matter-beweging (BLM) stond het afgelopen jaar volop in de aandacht. BLM is een wereldwijde beweging die in 2013 in de Verenigde Staten ontstond, nadat de jonge zwarte Amerikaan Trayvon Martin...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2021 84
De toekomst van het managementonderwijs

De toekomst van het managementonderwijs

Lars Moratis Frans Melissen

We kunnen talloze voorbeelden geven van urgente duurzaamheidsproblemen en hoe de mens daar verantwoordelijk voor is. Van het smelten van de Groenlandse ijskap en de toenemende armoede op het Zuidelijk Halfrond...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2021 84
Een kijkje in de keuken van het nieuwkomeronderwijs

Een kijkje in de keuken van het nieuwkomeronderwijs

Gerdi Houterman

Mei 1992 start ik als leerkracht binnen het Neveninstroomproject (NIP) in Nijmegen. Ik geef er een baan voor op en ik word gewaarschuwd: ‘Het is een project dus eindig. Het kan één jaar duren, maar niet...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2019-7879
Eerste kennismakingen met de nieuwkomerschool ‘De Bloemberg’

Eerste kennismakingen met de nieuwkomerschool ‘De Bloemberg’

Iris Kokosky Deforchaux

Toen Martien Schreurs mij enkele weken geleden benaderde om in te gaan op de these in het opiniestuk met de titel ‘Gemengde scholen wijzen de weg naar de toekomst!’, hoefde ik niet lang na te denken. De...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2019-7879