Auteurs

Onderwijs/educatie

63 producten gevonden.
Een kijkje in de keuken van het nieuwkomeronderwijs

Een kijkje in de keuken van het nieuwkomeronderwijs

Gerdi Houterman

Mei 1992 start ik als leerkracht binnen het Neveninstroomproject (NIP) in Nijmegen. Ik geef er een baan voor op en ik word gewaarschuwd: ‘Het is een project dus eindig. Het kan één jaar duren, maar niet...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2019-7879
Eerste kennismakingen met de nieuwkomerschool ‘De Bloemberg’

Eerste kennismakingen met de nieuwkomerschool ‘De Bloemberg’

Iris Kokosky Deforchaux

Toen Martien Schreurs mij enkele weken geleden benaderde om in te gaan op de these in het opiniestuk met de titel ‘Gemengde scholen wijzen de weg naar de toekomst!’, hoefde ik niet lang na te denken. De...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2019-7879
Gemengde scholen wijzen de weg naar de toekomst!

Gemengde scholen wijzen de weg naar de toekomst!

Martien Schreurs Jurre Verveld Laurens ten Kate

Als we willen weten hoe de toekomst van de pluralistische samenleving er uitziet, dan dienen we onze oren bij de kinderen, leerkrachten en ouders van gemengde scholen te luisteren leggen. Dit is de boodschap...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2019-7879
Dossier nieuwkomerschool

Dossier nieuwkomerschool

Martien Schreurs

Op de Universiteit voor Humanistiek (UvH) is er altijd een levendige interesse geweest in vraagstukken rondom de pluralistische samenleving, waarin diverse culturen, levensbeschouwingen en tradities met elkaar...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2019-7879
Het onderwijs bevordert de pluralistische samenleving •

Het onderwijs bevordert de pluralistische samenleving •

Abdelilah Ljamai

De globalisering brengt veel onzekerheden en angst met zich mee. Dit zorgt voor toename van neoconservatisme, polarisatie en religieus extremisme (Kinnvall 2004). De gruwelijke aanslagen op de twee moskeeën in...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2019-7879
Duurzaamheid in het onderwijs: agenda of principe?

Duurzaamheid in het onderwijs: agenda of principe?

Gert Biesta

Het onderwijs kan niet meer om duurzaamheid heen. Maar hoe het onderwijs de uitdaging van duurzaamheid het beste op kan pakken, is nog geen uitgemaakte zaak. In deze bijdrage pleit ik ervoor dat het onderwijs...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2019-7879
De IVO-Kindergemeenschap: Lessen voor vandaag?

De IVO-Kindergemeenschap: Lessen voor vandaag?

Jan Willem Breuk

Op zoek naar onderwijsexperimenten die onder de noemer ‘waardenwerk’ kunnen vallen, sta ik in dit artikel allereerst uitvoerig stil bij de praxis van de IVO-Kindergemeenschap (1956-1976) uit Amsterdam.
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2019-76
Waarom gaan kinderen naar school?

Waarom gaan kinderen naar school?

Roezjitsa Filtsjeva

Mijn eerste schooldag staat nog altijd gegrift in mijn geheugen. Een zonnige, feestelijke en – zeker voor ons eersteklassers – spannende 15 september, traditioneel de eerste schooldag in Bulgarije. Met onze...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2017-7071
Verder denken vanuit Bildung

Verder denken vanuit Bildung

Martien Schreurs

Mede dankzij Jet Bussemaker, die in de lente van het jaar 2015 een oproep deed aan alle scholen om zich met Bildung bezig te houden, is Bildung een kwestie geworden waarover nog volop discussie woedt in de...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2017-7071
Tussen reflexiviteit en vrijheid

Tussen reflexiviteit en vrijheid

Gert Biesta

Deze bijdrage heeft zijn oorsprong in een sessie met Martien Schreurs op het afscheid van Harry Kunneman. Harry had ons gevraagd om in gesprek te gaan over Bildung. Toen Martien en ik overlegden over een...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2017-7071