Eerlijke handel: ‘we weten waarvoor we het doen en voor wie we het doen’

Eerlijke handel: ‘we weten waarvoor we het doen en voor wie we het doen’

Productgroep Waardenwerk 2024 96
3,90
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Interview Lisette Brouwers, Product Manager en Martin Boon, Manager Sourcing & Development, bij Fairtrade Original

Op een winterse dag worden we hartelijk ontvangen door onze gesprekspartners van Fairtrade Original in Culemborg. In de vergaderruimte ligt een scala aan artikelen met het kleurige Fairtrade Original logo uitgestald, zoals Thaise currypasta’s, mihoen, allerlei soorten rijst, hagelslag. We drinken koffie en thee van het eigen merk. Tegenover ons twee enthousiaste mensen: ‘getrouwd met het werk, want het is zo leuk en vooral: we zien de impact van ons werk’. Op de vraag van Lisette zegt Marcel dat hij de rode curry het lekkerste vindt, lekker pittig. Lisette vertelt over de zoektocht om tot de juiste pittigheid te komen, want wat hier in Nederland heel pittig is, is voor de mensen in Thailand nog helemaal niet pittig. Hoe breng je die twee werelden samen? Lisette, ruim 12 jaar werkzaam bij Fairtrade Original, ontwikkelt (onder andere), met de boeren/boerinnen in Thailand de recepten voor de currypasta’s. Martin, 33 jaar hier werkzaam, is actief in de stappen daaraan voorafgaand: het vinden van boeren/boerinnen die willen meedoen aan de programma’s van Fairtrade Original en het ontwikkelen van lokale samenwerkingsketens. We hebben een gesprek over hun passie en de spanningen en dilemma’s bij het verbinden van verschillende werelden.

(Voor meer informatie over Fairtrade Original: zie 2e deel van dit artikel)

Lisette heeft een achtergrond in ‘food’: ze heeft opleidingen voeding en diëtetiek gevolgd, food en business, en bedrijfskunde. Ze heeft lang gewerkt als Product Manager en Brand Manager bij verschillende food-merken. In 2011, een jaar nadat ze als freelancer een workshop had gegeven bij Fairtrade Original over de invulling van de rol van Product Manager, kwam deze functie vacant. Toen dacht ze: ‘als ik ‘m zelf heb mogen medevormgeven, dan is het toch ook wel erg leuk om te proberen dat zelf te gaan doen.’ Zo kwam ze hier aan het werk. Het gevoel van ‘goed doen’ is daarbij voor haar een belangrijke drijfveer – goed voor de mensen dáár én hier. Alle producten die op de tafel liggen ervaart ze als ‘haar kinderen’, het zijn producten die zij heeft ontwikkeld. Ze kijkt er blij en met trots naar.