Auteurs

Onderwijs/educatie

85 producten gevonden.
Pedagogisch gesprek in praktijk

Pedagogisch gesprek in praktijk

Hester IJsseling Marjon de Boer-Bruggink

Leraren hebben dagelijks te maken met onderbrekingen. Onverwachte gebeurtenissen weerspreken om de haverklap de verwachtingen. Hoe kunnen we in de onderwijspraktijk, vanuit een pedagogiek van onderbreking en...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2023 94-95
Nieuwsgierigheid begrijpen en bevorderen

Nieuwsgierigheid begrijpen en bevorderen

P. Robert-Jan Simons

In de Canon van leren en ontwikkelen (Simons, 2021) schreef de eerste auteur een hoofdstuk over nieuwsgierigheid, opgehangen aan het oorspronkelijke denken van Daniel Berlyne. Deze wetenschapper verbond het...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2023 94-95
Reflectie op drie practoraten, vanuit presentie en pedagogiek

Reflectie op drie practoraten, vanuit presentie en pedagogiek

Guus Timmerman Lisette Bastiaansen

Dag Lisette, We spraken af dat we in dialoog zouden gaan over het interview en de artikelen over drie practoraten die ieder op een eigen manier gaan over relationeel werken in het onderwijs. Jij doet dat vanuit...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2023 93
Zwermen rondom praktische wijsheid van mbo’ers in welzijn en zorg

Zwermen rondom praktische wijsheid van mbo’ers in welzijn en zorg

Desirée Bierlaagh

Op 1 september 2019 startte ik als practor. Lange tijd stelde ik mijzelf voor als: Désirée, verpleegkundige (niet-praktiserend), daarnaast werk ik nu als practor. Inmiddels stel ik mij steeds...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2023 93
Persoonlijk Leren, want we hebben elkaar nodig, niemand kan alleen!

Persoonlijk Leren, want we hebben elkaar nodig, niemand kan alleen!

Anne Marie van Rooijen

Relationeel werken in het onderwijs als thema voor deze uitgave van Waardenwerk is een mooie aanleiding om het onderwijs op het mbo in beeld te brengen. Vóór corona dachten we nog dat de...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2023 93
In gesprek met onderwijsbestuurder Laurent de Vries over relationeel werken

In gesprek met onderwijsbestuurder Laurent de Vries over relationeel werken

Marcel de Rooij

Laurent de Vries is bestuurder bij het Summa College. Een groot ROC in de regio Eindhoven met bijna 18.000 studenten en meer dan 2000 medewerkers. Het gesprek vindt plaats op één van de 27...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2023 93
Samen niet weten en toch samen op weg gaan. Hoe relationeel werken de praktijk van het mbo kan versterken.

Samen niet weten en toch samen op weg gaan. Hoe relationeel werken de praktijk van het mbo kan versterken.

Jenny Zwijnenburg Hans Panjoel Practoren Summa College

In dit artikel duiken we in de complexiteit van het mbo onderwijs. We beginnen onze zoektocht bij opvattingen over het waartoe van onderwijs. Wat zien onderwijswerkers (professionals) en studenten hierin als...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2023 93
Een kunsteducatieprogramma voor jongeren wiens mogelijkheid om richting te geven aan hun toekomst onder druk staat

Een kunsteducatieprogramma voor jongeren wiens mogelijkheid om richting te geven aan hun toekomst onder druk staat

Isolde de Groot Anneke Sools Lonneke Knegtel

Uit onderzoek weten we dat leerlingen met een lagere sociaaleconomische achtergrond vaker kampen met een gebrek aan aantrekkelijke toekomstperspectieven en een laag zelf beeld, in vergelijking met leerlingen...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2023 93
‘Liefde voor het vak: dat is de bron, die wil ik laten stromen’

‘Liefde voor het vak: dat is de bron, die wil ik laten stromen’

Antoinette Bolscher Marcel de Rooij

Interview met Monique ten Brinke-van Hoof, openbaar apotheker Monique ten Brinke-van Hoof is ruim 35 jaar werkzaam als openbaar apotheker. Daarnaast geeft ze college aan apothekers in opleiding, eerder ook...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2023 93
Leren leven zonder hoop. Onderwijs voor een ongekende toekomst (deel 1)

Leren leven zonder hoop. Onderwijs voor een ongekende toekomst (deel 1)

Govert- Jan de Vrieze

Laat ik beginnen met woorden die ik onlangs las in een artikel van Peter Senge: ‘To be a great teacher is to be a prophet—for you need to prepare young people not for today, but for 30 years into...
Meer info
3,90
Onderdeel van Waardenwerk 2023 92